Bewegungsmangel

Bewegungsmangel ist ein Risikofaktor für viele körperlichen Krankheiten und verschlechtert auch seelische Störungen. Bewegungsmangel ist nach WHO Global Strategy on Diet, Physical Activity and Health. 2003 verantwortlich für etwa 10-16% der Fälle von Brustkrebs, Dickdarm und Enddarmkrebs, Diabetes mellitus, und etwa 22% der koronaren Herzerkrankungen. Insgesamt geht die WHO davon aus, dass 1,9 Millionen vorzeitige Todesfälle jährlich auf das Konto von Bewegungsmangel gehen. Die Grundlage für regelmäßigen Bewegungsmangel wird meist schon im Kindesalter gelegt. Schülerinnen und Schüler verbringen einen Großteil des Tages in der Schule, die ihrerseits nur in begrenztem Maß Angebote macht, die dem kindlichen Bewegungsbedürfnis entsprechen. Bewegungsmangel beeinträchtigt schon bei Kindern das Wohlbefindens und die Gesundheit und begünstigt Übergewicht. Kinder die sich weniger bewegen sind oft aggressiver und weniger selbstbewusst. Regelmäßige körperliche Bewegung ist eine der wichtigsten krankheitsvorbeugenden Maßnahmen.

Bewegungsmangel ist damit einer der wichtigsten Risikofaktoren für die Entstehung von Krankheiten und psychischen Störungen. Wenn eine Störung oder Krankheit eingetreten ist, verschlechtert Untätigkeit in den meisten Fällen den Verlauf. Auch in der Medizin galt Schonung und Bettruhe lange als ein ungefährliches Allheilmittel. Bettruhe bei Krankheiten hat als Nebenwirkung mehr Menschen umgebracht oder deren Leiden verschlechtert als jede andere Behandlungsmethode. Studien zeigen, dass Patienten mit verlängerter Bettruhe bei Rückenschmerzen, drohender Fehlgeburt, Risikoschwangerschaft, Herzinfarkt, Lungentuberkulose, rheumathoider Arthritis oder akuter Hepatits, nach ärztlichen Eingriffen wie Lumbalpunktion, Spinalanästhesie, Linksherzkatheter, nach Operationen etc. einen schlechteren Verlauf haben, als Patienten, die frühzeitig mobilisiert werden.

 

Quellen / Literatur:

  1. WHO Global Strategy on Diet, Physical Activity and Health. 2003
  2. D. E.R. Warburton, et al., Health benefits of physical activity: the evidence. Can. Med. Assoc. J., March 14, 2006; 174(6): 801 – 809. [Abstract] [Full Text] [PDF]
  3. F. Landi, et al., on Behalf of the SilverNet-HC Study Group Physical Activity and Mortality in Frail, Community-Living Elderly Patients J. Gerontol. A Biol. Sci. Med. Sci., August 1, 2004; 59(8): M833 – M837. [Abstract] [Full Text] [PDF]
  4. T. J. Gluckman, et al., A Practical and Evidence-Based Approach to Cardiovascular Disease Risk Reduction Archives of Internal Medicine, July 26, 2004; 164(14): 1490 – 1500.[Abstract] [Full Text] [PDF]
  5. P. D. Thompson,et al., Exercise and Physical Activity in the Prevention and Treatment of Atherosclerotic Cardiovascular Disease: A Statement From the Council on Clinical Cardiology (Subcommittee on Exercise, Rehabilitation, and Prevention) and the Council on Nutrition, Physical Activity, and Metabolism (Subcommittee on Physical Activity) Arterioscler. Thromb. Vasc. Biol., August 1, 2003; 23(8): e42 – 49. [Full Text] [PDF]
  6. P. D. Thompson, et al., Exercise and Physical Activity in the Prevention and Treatment of Atherosclerotic Cardiovascular Disease: A Statement From the Council on Clinical Cardiology (Subcommittee on Exercise, Rehabilitation, and Prevention) and the Council on Nutrition, Physical Activity, and Metabolism (Subcommittee on Physical Activity) Circulation, June 24, 2003; 107(24): 3109 – 3116. [Full Text] [PDF]
  7. G. D. Batty, et al., Leisure Time Physical Activity and Disease-Specific Mortality Among Men With Chronic Bronchitis: Evidence From the Whitehall Study Am J Public Health, May 1, 2003; 93(5): 817 – 821. [Abstract] [Full Text] [PDF]
  8. M. A. Williams, et al., Secondary Prevention of Coronary Heart Disease in the Elderly (With Emphasis on Patients >=75 Years of Age): An American Heart Association Scientific Statement From the Council on Clinical Cardiology Subcommittee on Exercise, Cardiac Rehabilitation, and Prevention Circulation, April 9, 2002; 105(14): 1735 – 1743. [Full Text] [PDF]
  9. P. A. Ades Cardiac Rehabilitation and Secondary Prevention of Coronary Heart Disease N. Engl. J. Med., September 20, 2001; 345(12): 892 – 902. [Full Text] [PDF]
  10. D Alton, et al., Relationship between walking levels and perceptions of the local neighbourhood environment Arch. Dis. Child., January 1, 2007; 92(1): 29 – 33. [Abstract] [Full Text] [PDF]
  11. R E Rhodes and N E I Smith Personality correlates of physical activity: a review and meta-analysis.
    Br. J. Sports Med., December 1, 2006; 40(12): 958 – 965. [Abstract] [Full Text] [PDF]
  12. H. J. Thompson Pre-clinical investigations of physical activity and cancer: a brief review and analysis
    Carcinogenesis, October 1, 2006; 27(10): 1946 – 1949. [Abstract] [Full Text] [PDF]
  13. Singh-Manoux et al. Effects of Physical Activity on Cognitive Functioning in Middle Age: Evidence From the Whitehall II Prospective Cohort Study Am. J. Public Health 2005;95:2252-2258. ABSTRACT FULL TEXT
  14. Barengo et al. Low physical activity as a predictor for total and cardiovascular disease mortality in middle-aged men and women in Finland Eur Heart J 2004;25:2204-2211. ABSTRACT FULL TEXT
  15. Kujala et al. Modifiable Risk Factors as Predictors of All-Cause Mortality: The Roles of Genetics and Childhood Environment Am J Epidemiol 2002;156:985-993. ABSTRACT FULL TEXT
  16. Oguma et al. Physical activity and all cause mortality in women: a review of the evidence Br. J. Sports. Med. 2002;36:162-172. ABSTRACT FULL TEXT
  17. Kujala et al. Physical Activity and Osteoporotic Hip Fracture Risk in Men Arch Intern Med 2000;160:705-708. ABSTRACT | FULL TEXT
  18. Manson et al. A Prospective Study of Walking as Compared with Vigorous Exercise in the Prevention of Coronary Heart Disease in Women NEJM 1999;341:650-658. ABSTRACT | FULL TEXT
  19. Holmes, M.et al. Physical Activity and Survival After Breast Cancer Diagnosis. JAMA 293: 2479-2486 [Abstract] [Full Text]
  20. Hu, F. B., Stampfer, et al. Physical Activity and Risk of Stroke in Women. JAMA 283: 2961-2967 [Abstract] [Full Text]
  21. Rennie, K., et al.. Association of the metabolic syndrome with both vigorous and moderate physical activity. Int J Epidemiol 32: 600-606 [Abstract]
  22. Sesso, H. et al.. Physical Activity and Coronary Heart Disease in Men : The Harvard Alumni Health Study. Circulation 102: 975-980 [Abstract] [Full Text]
  23. Church, T. et al. Effects of Different Doses of Physical Activity on Cardiorespiratory Fitness Among Sedentary, Overweight or Obese Postmenopausal Women With Elevated Blood Pressure: A Randomized Controlled Trial. JAMA 297: 2081-2091 [Abstract] [Full Text]
  24. Allen C, et al Bed rest: a potentially harmful treatment needing more careful evaluation. Lancet 1999; 354: 1229–1233
Dr. Johannes Werle

Dr. med Johannes Werle

Redakteur